Ně'mcové nic nezajímá Šaldu více než statečný pokus, překlenouti romantickou rozervanost srdce » čímsi , co jest s.ice stvořeno z látky skutečného života, z jeho prvkův a živlův, ale k jeho podobenství«. Pokusy překonati romantický dualismus jakousi dekorační hannoničností vysledoval šalda stejně II Sv. čecha jako u Jar. Vrchlického, ale shledal správně, že jest to namnoze pouhá harmoničnost rétoru a dialektiků, kteří i jako umělci leckdy místo stil u podávají jen řečnictví a dekoraci - rozuměj v dílec1h, která; přes zevní úspěch značí nejslabší část jejkh tvoření. A prázdnotu srdce neukojeného neb rozdrážděného nosily ve své hrudi dle Šaldovy bystré intuice dvě básnířky, jichž pravi. delný soud neřadívá k romantikům. Kdežto však u Te. rézy Novákové mění se tato ironická a pesimistická koncepce v prudce vášnivý protest, jenž pateticky rozbuřuje a 1< lidské velikosti vzpíná její poslední velké skladby, mění zprvu trpká a temná a posléze sladká a jasná Růžena Svobodová tento romantický odboj v tvůrčí kritíku společenskou, »jež nemůže stanouti na slovech, nýbrž musí pokusiti se o opravu života podle příkazu snu a ideje«., Mohl bych takto naznačit umělou instrumentaci základniho motivu knihy i na ostatních studiích, ale pomíjeje několik menších, chci ukázati pouze k oběma chloubám svazku, k článkům o Máchovi a Březinovi. Tyto nejrozsáhlejší a nejbohatěji doložené stati patří těsně k sobě: nejhlubší básník naší minulosti klade otázky, na něž nejhlubší básník přítomný odpovídá, arciť svým, o více než o tři čtvrtiny století zralejším uměním. Karel! Hynek Mácha prokreslen jest u Šaldy jako typická figura romantická, či přesněji řečeno, jako sama romantická tragi,ka. Jeho disonance osobní