a hyne chorobou romantickou jako kdysi Jan Jakub, ale oč letálnější jsou její příznaky! Romantický dualism proměnil se II něho v beznadějný atomism, romantický sen o umělci jako o vášnivém tvůrci hodnot ptedpodstatnil se u Flauberta v nihilistickou jistotu člověka teoretického, vidoucího všude jen iluse, stín, páru; smutek srdce neukojeného životem piechá:zí zde v hnus mO'zku,který životem pohrdá. A hle, tyto hrozivé disonance přece budou překlenuty po romanticku, po rousseauo'Vsku: jedinečné a konkretní slovo, llJbsolutní stil, který neopisuje skutečnosti, nýbrž nahrazuje ji, zachraňuje Flauberta, uvolňuje jeho tvůrčí, pudy, činí život jeho nej en snesitelným, ale hrdinsky velkým. Avšak dílo, které odtud vzniká, není již romantické. Než, nevidím vlastní velikosti kritikovy v tom, jak se umí postaviti k vůdčím zjevům chí inspira<:e kulturní a literární, byť se to dělo s takovým bystrozrakem, jímž Šalda se zmocnil samého tragického tajemství Rousseauova či' Flaubertova a v menší rozloze Ibsenova či Zolova. Kulturní a mravní sílu kritikovu měřil bych vždy dle stupně porozumění, dle intensivnosti odvahy, dle patosu soudu, jimiž hodnoU umělce své země a své doby: tu jest intuice stejně v sázce jako jeho mravní integrita, jeho schopnost perspektivy stejně jako jeho smysl pro karakterističnost. Nebo mluveno konkrétně: architektonické umění knihy »Duše a dílo«projevuje se vlas,tně tím, jak dovedl šalda svůj ústřední problém vyložit a řešit na zjevech do~ mádch. A tu poučuje každé nové ponoření se do essayů Šaldových, že ani jedna z portrétovaných hlav českých není bez vztahu k vůdčí' otázce knihy, ať se stránky estetické či psychologicky-dynamické. Na Božéně