věty: »V absolutním stilu romantickém, v obraze, který. neopisuje, ani nepřipomíná skutečnosti jevové, nýbrž nahra'zuje ji a znovu vytváří vlastními prostředky idea1isace rytmické a melo'dicky harmonické jako samostatný svět, svéprávný a svézákonný, nalezl jsem naplnění samého jeho tvůrčího postulátu, tvůrčí překlenutí jeho základního dramatického rozporu.« Hle, vůdčí motiv, dle něhož kniha jednotně komponována. Motiv ten instrumentuje Šalda ve svých podobiznách a medalionech dvojnásobně: jednou jako kritik estetiCký, který pečlivou a pronikavou analysou slohu svých básníků zjišťuje, pokud přispěli k uskutečnění tohoto ideálu romantického; po druhé jako psycholog, jenž buď intuičně nebo na základě dokladů důvtipně interpretovaných hledá individuální podstatu a příčinu onoho základního rozporu duší romantických p estetik koná spíše dílo statIcké, psycholog však promítá svár a spor dynamický. Rousseau, jehož dva nejvzácnější nálezy jsou hudební rytmus. v próse a nové pojetí přírody, protrpěl se k těmto dvěma léčivým, omlazujícím a jednotícím jistotám teprve tehdy, když poděšen byl »nepochopitelnou prázdnotou svého srdce, někdy neukojeného a jindy přesyceného a rozdrážděného halucinacemi a chimérami štěstí«. Pro tuto rozeklanost, pro tuto anarchii nitra bohatého a hrdého našel Rousseau jediný lék: ne skutečnost samu, ne empirickou přírodu, nýbrž její hudební transposici, jednotící kouzlo rytmu. A tajemný tento nález Rousseau odkazuje vší poesii romantIcké pro celé století. Ještě Flaubert, který vrhl v životní sázku celou pýchu romantiky a prohrál ji, jest obdobou Rousseaua, jak šalda sugestivně dovozuje v studH o prvních fázích jeho tvoření. I on strádá