držnost tvarových i látkových částic dána jest toliko řazením mechanickým, pak nelze již mluviti o uměleckém díle. A organickou jednotu vymáhá Šalda stejně důsledně i od knihy essayů, třebaže vznikla přerývaně, ze článků napsaných v různých dobách, z příležitostných podnětů: i ona musí býti ústrojným celkem, neseným jednotnými zákony rytmickými. Tak komponoval šalda před osmi: roky své »Boje o zítřek«, kam do úvodního slova směl plným právem napsati passus: »To zde jest vnitřní drama, a proto kniha. Kniha jest mně architektonickým problémem: začíná mně otázkou po tajemné vnitřní harmonii, pevně Klenutém rytmu myšlenkového a citového drama:tu, po spolupracovnictví myšlenky a času na růstuosobnosti.« A vnitřním dramatem a proto knihou jest i svazek »Duše a dílo«. Výběr z um,ěleckých hlav, jejichž analysou si tu Šalda zodpovídá ústřední problém podstaty roman· tÍ'smu, překvapí na první pohle'd, a nejeden čtenář nebude moci nepotlačiti otázky, na jejímž dně dříme kus výčitky: Proč (až na jedinou výjimku, kterou jest lbsen) řeší si F. X.Šalda problém romantismul pouze na osobnostech českých a francouzských? Nebylo by vět· šího bludu, než domníval-li: by se kdo, že Šalda vidí tra:gédíi romantismu pouZle ve Francii:; pravý op'ak j-est pravdou. Stačí otevříti jen sešitek jeho »Moderní literatury české« a udeří přímo do očí hutnou svou důraznosti místa, kde Šalda vlastní zhodnotitele a přehodnotitele, soudce, ba ničitele romantismu hledá v Anglii a v Německu, ale hlavně na Rusi, v osobě Shelleyově a Goethově, Puškinově a Dostojevského. Jest vůbec naprosto nesprávno, uvádí-li se oblast šaldových uměleckých ideí a básnických lásek ve vý-