A proto ústředním problémem knihy »Duše a dílo« jest analysa a hodnocení stilu romantického. III. p.'.' iž v prvních kritických statích šaldových vrací ,~~ se vždy znovu zvláštní paradox: kritik, jenž rafik-novaným slohem, plným důmyslných gradací a umných odstínů rozvíjel estetické abstrakce, stavěl se co nejrozhodněji proti veškerému čiře artistnímu mechanismu, žádal umění zrozené z čistého a plného instinktu, hlásal organickou jednotu života a poesie, kterou moderní specialisování porušilo. Tento ryze goethovský požadavek, jímž se Šalda vyzbrojil proti studené a neplodné virtuosnosti a napodobivému postupu novoromantických formalistů českých, vyslovován byl vždy s větší důrazností. V etickém svém období, kdy jeho myšlenky se důvěrně stýkaly s hlasateli goethovské renaissance, s Carlylem, Emersonem a Ruskřnem, prohlašo"tla.l takový organický monismus přímo za kriterium rozdílu mezi uměním novým, života schopným, tvůrčím a mezi uměním starým, epigonským, vyžilým. »Každé nové umění je hluboce a podstatně monistické~ věří v jednotu sil životných a světových, je neseno vášnivou touhou a snahou, sceliti všecko posud roztržené a roztříštěné, sceliti staré rozekl~né rány, všecky kontrasty, jež uměle šířilo a udržovalo staré umění, ponhadž z nich žilo.« Umělecké dílo, ať drama nebo román, obraz či socha; musí býti Šaldovi především organismem: jakmile vyšší zákonná jednota neudržuje ústrojných prvků díla Ý živohiím rytmu, jakmile sou-