staví se nejednou v přímý kontrast k vědeckým metodám historickým. Pokud se jimi mysli cesty poznání a výkladu dějinných jevů hromadných, právem; ačkoliv není nemožno si pře,dstaviti, že by způsobem, kterým Šalda zhodnotil na př. Emila ZoIu neb Svatopluka čecha, kritik jeho nadání a umění mohl vyložiti a posouditi celý jejich směr, jejich školu, jejich dobu ... stejně plodně, živě, osobně, jak ostatně v této knize dokazuje široce rozvedená' studie o Rousseau,ovi, v které Šalda, dle myšlenkových kořenů mystik, účtuje' s celou periodou rozumářství: zde je most mezi Šaldovým individualismem a historickou kritikou hromadnou. Ale postup, jímž Šalda analysuje, váží a soudí jednotlivce, shoduje se v mnohém s nejmodernějšími metodami věd duchových a psychologie literární. Nemohu zde arciť ukázati ke všem virtuálním zdrojům dnešních šaldových metod kritických, ale na dvojí inspiraci nerad bych neupozornil: jdeť o mistry, s nimiž styk přímo nobilisuje. Vedle nauky B. Croceho o naprosté jedinečnosti, singularitě, protiperiodičnosti historického dění, které může proto vystihnouti jen a jen umělec a nikdy vědec, hlásí se tu plodná a u nás sotva tušená psychologie básnického díla, již přemysli1 V. Dilthey: všecko básnické tvoření jest v podstatě odrazem vnitřních zažitků poetových, uměleckým rozvedením jeho prazkušenosti, individuálnou syntesou a obměnou daných forem a osobního obsahu. F. X. Šalda však ty mistry nepřejal, nýbrž prožil a jejich zásady organicky sloučil se svou nejosobněj'ší filosofií: i metodou literatury: podstatou a jádrem a tedy nejvlast. nějším tajemstvím a nejspolehlivějším kriteriem básnického díla jest jeho slohové ustrojení, jeho vnitřní i zevní forma ---: tu . studuje kritik tedy nejusilovněji.