prvopočátečné tóniny něžných sympatii a citové touhy, kladem, heroismem, vytržením a nadšením z hromadného objektu, a ježto šalda jest především kritik umelecké formy, dovozuje posléze, že Březina překlenul (přes nejnesmířitelněji zející propasti: života a vesmíru duhový 111I0st metafory. Tu velká láska řídila velké pochopení, velIká oddanost inspiTovala velkou jistotu postřehu, velký kladl duše kritikovy postačil letu kladných křídel poetových. Studie o Mrštíkovi vyznívá negací, ha odmítnutím díla českéhonaturaHsty, které bylo dle šaldova soudu poU!ze »možným, ale pomíjivým stupněm: k útvarům příštím a provisorní oklikou ke krásným tvůrčím činům budoucím«j ale tato negace, ven a ven chrabrá a mužná, vnitřně nezbytná a ,esteticky osvobodivá, zrodila se u Šaldy z oněch bolestných zápasů duše kritikovy, o nichž čteme v »Bojích o zítřek« pregnantní diagnosu: »Ke kritice, přesně mluveno, má právo jen ten. kdo se narQd!t k QOd.lY:U a 'k u.r;:.t.i~ a,hyl v lÚCh ,zklamán a zrazen.« Vilém Mrštík byl kdysi právě tak literární nadějí a dl1věrou Šaldovou jako jiní spisovatelé jeho generac,e, jako Sova, Březina neb Svobodová, byť v obmezenější oblasti, jakou jest výrazová schopnost českého slova, ale kdežto jeho současníd rostli a mohutněli a živili svými uměleckými činy důvěru a oddanost kritikovu, Mrštík krněl a planěl, oklamal všechny naděje v svůj vývoj, zradil V'eškerémožnosti svého růstu - a proto, když jej Šalda hodnotí (a děje se to asi s vnitřní bolestí), mstí tyto naděje a volá Viléma Mrštíka k zodpovědnosti jménem možností nenaplněných. Šaldovo kritické umění, jež spoléhá především na intuici a nikterak nepohrdá inspiraci osobně životní,