typů leckterý nedostatek, jehož Šalda zpravidla nepromíjel představitelům pokolení staršího. Ačkoli'V kritik posvětil tu dílu Růženy Svobodové dvě prohloubené stati, které přesahují svým rozměrem studie o čechovi a Vrchlickém dohromady, nenašel přece místa, aby naznačil, že wmánovým skladbám básnířčiným chybí namnoze dramatická objektivace a soustředěníj že lpěním na modelech a příliš podrobnou malbou ovzduší hlásí se uprostřed básnické syntese naturalismus dosti primitivní; že řada karakterových typů - m~zi nimi většina povah příznačně mužných - zůstává: nedostupna jejímu dušeslovnému umění. Zde uvědomujeme si, že intuice, inspirována láskou a: nenávistí, může býti zbraní dViojsečnou a cítíme, jak kritik, chce-li se vyhnouti těmto Skyllám a Charybdám, musí s'e leckdy ozbrojiti nejen proti své době a proti analysovanému auktoru, ale i prroti sobě samému. Nemíním stavěti studií věnovaných mladým lite'rátům: hloub, než stoji. podobizny umělci cizích neb básníků starších generací. Naopak, šaldova propracovaná stať o Březinovi a jeho prudká! a pronikavá kri •. tika zjevu Mrštíkova jsou pravými skvosty literární analysy. Březinu portretovaly pochopení, obdiv a lá'skaj všude mezi řádky chvěje se pyšná: radost, že generace, k níž kritik se počítá, našla tak absolutního mluvčího svých kladných hodnot. Tentoessay konci· pová:n jest úplně dramaticky: Šalda pokouší se interpretaci myšlenkovou, rozborem slohovým, ale i rekonstrukcí etickou dovoditi, ktera~ O. Březina krok za krd~em překonává: máchovský dualismus životního pocitu a vědomí marnosti, dualismus, který přímo do duše poety vkládá nutnost di:alogisace. Stupňovitě jde kritik s básníkem za jeho úsÍ'1ím objektivace, končící