kroj, ale vyhublou a zpleněnou, jak Šaldův tvrdý a přísný essay vykládá? Dospívá-li k obdivu části básnického díla Terézy Novákové, činí tak proto, že básnířka od řazení jednotlivin, jež kritik pokládá za nedokonalý stupeň umění, postoupila k obecné a zákonné komposici románové a tak vysoko předstihla své detailní a popisné vrstevníky; než, nezjednodušuje Šalda zjevu Terézy Novákové poněkud, zdůrazňuje-li v něm skoro výlučně onu schopnost, která vyvrcholila »Dětmi ,čistého živého«? V těchto studiích, kde šalda provádí kritiku s krajní přísností, podmíněna jest intuice mravně estetickou snahou osvoboditi Se od auktora, překonati ho, vyspěti v jeho škole k vyšší volnosti názoru životního a uměleckého. Pět z podohÍ'zen věnováno jest té generaci mladší, jíž Šalda sám nále,žíj myslím studie o Antonínu Sovnvi, Otakaru Březinovi, Růženě Svobodové, Haně Kvapilové a Vilému Mrštíkovi. Intuice tu prýšti ne-li z lásky a z jistoty, tedy dojista z naděje a důvěry, že ideje, za nimiž kritik stojí celým životem, našly v díle umělců pravý a plnýVÝTaz. Něco z této naděje a jistoty hrá růžovým leskem jitřních červánků na stranách analysy: nejednou úmysl jest vzat za dílo, náhěh za realisaci, touha za jistotu; přísná a historická sonda statí o Vrchlickém a Čechovi musí ustoupiti nástrojům shovívavějšímj námitky jsou leckdy potlačeny neb vloženy do vedlejších vět aJ dvojsmyslných epitet. Tvůrci nového patosu Antonínu: SOVlovi, jehož vůdčí místo v nové poesii české vymezil tak přesně vedle Otakara Březiny, prominul šalda dialektické a řečnické hry, které právem vytkl poesii Čechově. Při rozboru posledního období Růženy Svobodové zatajen jest při oprávněném obdivu jejímu hohatstvÍ psychologických