příležitostný kritik učiní o tom onom jevu, o lhostejném spisovateli, o knize sobě úplně cizí. Šalda zmocňuje se intuičně podstaty a základu jen těch osobností uměleckých, s nimiž dlouho a intensivně žil, s nimiž se vyrovnával jako odpůrce neb jako obdivovatel, které pro něj znamenaly kus osudu, výwojový vzestup neb konečně umělecké úskalí. Sám romantism, který v knize rozebírá a hodnotí, nebyl mu nikterak chladným jevem dějinným, nýbrž problémem nejvnitřnějším, tragickým zažitkem, někdy holubicí Svatého Ducha a jindy upírem. A jak napiaty byly Šaldovy vztahy k osobnostem, které v knize portretuje! Hledím-li pouze' k soudobým českým hlavám, jejichž plakety skládají svazek přítomný, pozoruji dvě skupiny odlišné příslušenstvím generačním. Jedny z hlav, Svatopluk Čech, Jaroslav Vrchlický, Teréza Nováková, jsou representačními zjevy onoho pokolení, proti němuž F. X. šalda jako kritický vůdce a mluvčí kriticky reagoval, od něhož se duchově osvobozoval, vůči kterému hlásal otevřeně nutnost dalšího, odchylného, odstředivého vývoje. Proto stojí krajně kriticky, obranně a výbojně, nejednou i s příkrým chladem, proti těmto jevům. Dekoračního a harm.onického rétora SvatoplukélJ Čecha - leč, zdaž opravdu vyčerpána jest podstata osobnosti čechovy touto karakteristikou, jež odsuzuje? 0 nazývá v jeho typičnosti přímo kulturním a uměleckým nebezpečím. Odklon svůj od básnického slohu Jaroslava Vrchlického definuje jako akt sebe záchrany od zhoubné cesty české poesie, avšak, což znamenal Vrchlický pro naše básnictví především jen vpád zapadnického Slova, které vleče ke svému třmeni přivázanou racionalistickou ideu, oblečenou v pestrý