vynikly bytostné kořeny osobnosti Čechovy! Jak nově a zajímavě vyloženy literární začátky Terézy Novákové! Jak vyvolán z mlh a par podsvětí apolinský zjev Hany Kvapilové, že přímo slyšíme melodii jejího hlasu, vidíme měkký pohyb jejf ruky! Zcela jiného karakteru j sou podrobné, propracované, analyticky opřené studie druhé tady, mezi nimiž tři stati, o Rousseauovi, o Máchovi, o Březinovi, stojí nesporně nejvýše, a ježto navzájem nejedním rysem souvisí, mohou býti pokládány za typické příklady posledního stadia šaldova vývoje. Jmenovitě Máchu a Březinu, v nichž šalda vidí dva bratry různého věku, dva tmgické dualisty, napovědce problémů a rozřešitele jich, studuje tak měř stejnými prostředky. Analytická výzbroj šaldova jest zásadně jiná než ta, s níž naši literární dějepiscové vycházejí k výbojům a porážkám. Šaldu hrubě nezajímá ani fiHace látek, motivů, ideí, ani analogie a závislosti od předchůdců neb vrstevníků; Šalda jest lhostejný k umělcovu poměru k dobovým ideím a kulturním proudům - především a skoro jediné analysuje jeho myšlenkové pojetí života ,a stilový projev této koncepce. V programní, či snad přesněji řečeno, v zpovědní své stati z »Bojů o zítřek«, nadepsané »Krifika patosem a inspirací«, řekl Šalda: »Opravdový kritik hodný tohoto titulu kritisuje nejprve to, čemu se říká forma, neboť to, čemu se takto říká, jest výrazem a dílem vlastní auktorovy tvůrčí potence: jest dílem jeho smyslů.« A tak setkáme se II Šaldy s úzkostlivě přesným rozborem Máchových obrazů, jeho metafor, epitet, sloves a se stejně důmyslným rozborem Březinovy metafory, j'eho oxymora, jeho představových paradoxů, s od· bornou analysou jazykových prvků verbalismu Anto-