ani dějin literárních proudů, ani genealogie slovesných skupiIli; nepodává psychologie a kmsovědy básnických škol ani syntesy jednotlivých období. Kreslí podobizny a modeluje medaliony.Jestliže přece při zjišťování, popisu a soudU! zjevů jedinečných, jaksi mimoděk a cestou aposteriorní, zjeví se mu psychologické rysy příbuzenské, neopomíjí jich ovšem, nýbrž. sleduje je s Jakousi zdrželivoU! bázní, aby konečně se odvážil zjišťovati vyšší jednotu mezi individualitami růzMrodými. Na tom zakládá se Šaldovo pojetí romantismu v tomto díle, pojetí důmyslné a kriticky velmi plodné, avšak podniknuté s jakýmsi vnitřním studem, s ostychem teor,etikovým, že se tu ruší vysoké božstvu jedinečnosti. Ale zase privatissimum šaldovo: zá.k,on, dle něhož druží šalda jednotlivce v hromadný útvar, jest princip slohový; roIThantísrnl1s IDu ~níé\J:lÍ ;i;jevem sociáll1ÍIn, .. ani li~ti!!w'kulturním,nýbrž 'především útva ~. I zběžný čtenář postřehne snadno, že podobizny v šaldově knize jsou dvojího druhu. Jedny jsou menšího rozměru, náčrtové techniky, vržené na papír bez řady průpravných a pomocných skizj jeden, dva motivy jsou tu rozvedeny; podrobnosti potlačil spisovatel úplněj analytické předpoklady zmizely zcela v provedení syntetickém. Druhé vyznačují se již 'širším rozsahem, propracovánim detailu, analytickou výzbrojí; jsou založeny na zevrubném badání stilovém, které se místy stupňuje až k filologickému vyčerpání látky. První vznikly mnohdy z popudu příležitostného, a často zahleděl se kritik při smrti umělce, který mu mnoho, ať kladně či záporně znamenal, soustředěným zrakem do jeho tvůrčího úhrnu, klada si otázku krutou