zbyly na naléhavosti, to získaly na barvité názornosti, na teplé životnosti. I amatérský sklon k příkladům a obdobám malířským utuchl: znovu po nejedné oklice shledal šalda, že jeho mateřštinou jest kritika slovesná, v níž může stejně zevrubně soudit techniku jako stavbu ideovou, jsa nad to v poesii sám výkonným umělcem. Výrazem dosažené rovnováhy jest především krásný, samostatný essay »Uminí a nál!oieJlsiuí.~~ vydaný až po »Duši a díle«: mužná! jistota stře se po jeho nečetných, sporých stránkách. Ale zralá! mužnost neznačí u Šaldy nikterak onen klid, jemuž se oddávají duchové umírnění právě při řešení otázek náboženských: dramatický zápas o Boha a o věčnost křižuje svými prudkými blesky nad jedenácti zhuštěnými kapitolkami této osvobozující konfese. Neboť essay jest v podstatě zpovědí o cestách, po nichž Šalda dospěl mystiky naprosto kladné a stojící v službách života; bohatá výzbroj kulturně psychologická a pronikavá analysa estetická jsou tu pouhými pomůckami, aby kritik-myslitel došel bezpečněji k vnitřní své pravdě. Ačkoliv šalda již za kritických svých počátků zdůrazňoval bytostnou spojitost, ba bratrský svazek, me'zi uměním a náboženstvím, ač náboženskou inspiraci opětovně označoval za jeden z nejhlubších zdrojů velké lyriky, ač v různých oblastech kultu i kultury sledoval se zasvěceným pochopením tvůrčí schopnost náboženského citu a uměleckého chtění, přece byl dlouho mučen jakýmsi dualismem těchto duchovních spojenců, které by běžná liberálnost ráda změnila v soky. Nikde neprodrala se tato bolestná úzkost prudčeji než na onóm místě »Moderní literatury české«, kde se Šalda táže, proč česKá! reformace byla tak