znovuzrozuje Šalda básník, konstruktér postav, symbolik a vykladač krajin, dramatik osudů; zdá se mně, že na př. povídka o »Frau Land, hříšnici a kajícnici« má dobrý kus malířské inspirace. Žatvu druhé periody Šaldova vývoje obsahují »Boje o zítřek«, kde si podává v bratrském dorozumění ruku hodnotitel kladných a mravních sil života s rozkošnickým poživatelem a analytikem uměleckých esencí. Jest to vedle Březinovy »Hudby pramenů« klasický vzor essaystické knihy u nás: uměleckou empirii 0 a jistě není náhodou, že zkušenost básnická udržuje tu rovnová'hu se zkušeností výtvarnou - zvládl úplně estetik a etik, který nepopisuje ani nevykládá, netřídí ani nezařazuje, nýbrž především dobývá si vnitřním zápasem - odtud název díla - životních jistot, kulturních nadějí, poctivých cest k Jednotě, jež zjevuje se mu sice stále mysticky, ale, jak sám dí, nyní v mysticismu kladnějším. Jest to dílonalé'havé a patetické, rozhorlené a přesv~dčivé, kde krok za krokem hroiily retorika a krasořečnictví; leč plnost smyslů, bohatství zkušenosti, rozvaha intelektu zachránily tu všude Šaldu před oněmi bahnitými mělčinami. »Boje o zítřek« z r. 1905 jsou skladba naprosto jiného rázu a smeru než »Duše a dílo« z r. 1913: zde osobnosti, tam problémy, zde architektonika dějinná, tam stavba estetická; zde úsilí o jedinečnost individuality, tam pokus o zjištění obecných zákonů; slovem, dílo literárního dějepisce proti dílu krasovědného myslitele. »Boje o zítřek« zasvěceny jsou typům, kdežto »Duše a dílo« slouží nejpokornější mši (ať zádušní či pontifikální) při oltáři individualit. Jednalo se tehdy šaldovi o typy velice široké a složité: vedle dialogu, jejž tam vede p'isatel s budoucností a jejími kulturními