která odtud nezakládá se ani na krasovědném dogmatismu, ani na historické naukovosti, nýbrž především na mocné výtvarné smyslnosti, na jemnosti a jistotě zraku vzdělaného starým i novým malířstvím a hledícího pod obraz aJ za osobu malířovu až 'kamsi na dno samé kultury dobové. To byl třetí Šaldův čin průkopnický. Prvn!m bylo stvoření moderní české mluvy kritické v mladistvém. období, kdy Šalda musil raziti přesné odborné terminy a zároveň vymáhati slohu lyrickému domovské právo v rozboru krasovědném. Druhým takovým činem bylo o něco poz'ději u~~~~!1ji~sH~~nám, útvaru to složitého a přece lehkého na pohled, kde umění slovní zcela překonává látku na vždy přístupnou, formy to zdomácnělé pouze u národů s vyspělou kulturou; Šalda odvážil se získati essay pro naši slovesnost teprve ve chvíli, kdy v jeho duši oslavila myšlenka oproštěná a zlidštěná sňatek se slohem zoceleným a zjasněným. Čím bylo šaldovi samému ponoření se do oblasti ;'í.iYJWlé? ČíIll! leta ztrávená! ve škole' impresionismu? Čím podrobné až učené studium moderní malby francouzské? Ničím méně než velkou a spasnou renaissancí smyslů, jimž v období etickém hlas srdce a vůle hrozily utlumením. Šalda, pronikaje k formovému jazyku absolutních sensualistů, jakými na rozdíl od soudobých literátů jsou malíři a sochaři, občerstvoval a ozdravoval své umělecké pudy, jemnil a tříbil svou smyslovou popularitu, pěstil a vychovával svtij instinkt :l, a nebajme se slova, jež nemá dnes nejlepšího zvukU! a v němž přece ukryt jest podstatný rozdíl mezi kritikem posvěceným a kritikem z řemesla, zdokonaloval spolehlivost svého vkusu. A že výsledky byly opravdu kladné a hodnotné, dosvědčuje i to, že v této době se