positivism a naturalistická analysa ... usiloval o Jednotu, toužil po Syntese. Leč, běda, úsilí to nemohlo býti vítězné! V umění svých českých současní!ků marně &e ohlížel, až na dvě tři čestné výjimky, po uskutečnění těchto obrodných snah, které se mohly jmenovati stejně symbolismem jako novoidealismem - a co váží více, Šalda v první periodě sám nestačil k vítěznému vztyčení plně obrodných principů. Tíhl k Jednotě a byl jednostranně vyvinutou osobností estetickou. Žádal Syntesy a musil po důkladné a kruté vnitřní perkusi zjistiti, že trpí sám nemocí Analysy .. Snil v poesii o překonání vědeckých prvků organickou silou tvůrčího umění a zajíkal se, již mluvě, terminy odbornými, žargonem psychologické laboratoře, mezinárndní směsicí tvrdých definicí a vzdušných obrazů. P.odivně zkřížený a výstředně nelogický sloh jeho kritických začátků, v němž se poeta pře s učencem, lyrik s psychologem a rétor s pisatelem komentáře, prozrazuje plně tuto dobu bolestných nejistot. Šalda znal již tehdy nejen mechanismus, ale i organislnus české řeči až drobnohledně a přece psal nečeskou, kroucenou, absurdní mluvou; uměl postaviti obvětí absolutní, které má stejně pevnou klenbu myšlenkovou jako bezpečné žebroví stilistické a přece volil raději rozvleklé stvůry medusovité, šlo-li o odstín, polotón, dialektickou jemnost; vyrovnal se kterémukoliv umělci českého slova· a byl sám mnohdy jen manýristou. Sám karakterisoval to v povídkově zbarvené zpovědi, nadepsané příznačně »Ana.lv~slovy až krutými ve své upřímnosti: »Ve větách protrhaných a nes·ouvislých, někdy i nejasných ... obalených chiframi matematiky a chemie ... v násilných rudě kolorovaných, do vědeckých tropů stočených slo-