Šalda tenkráte - a právě tehdy často ironisoval až k sarkasmu - perlil se jeho posměch kapkami divokého a jarého humoru; vedl-li polemiky - a již tehdy vedl je často a rád pro geniální rozkoš z ukrutenství - překypoval v povýšené převaze vtipem a rozmarem; vyvracel-li námitky svých odpůrců - a víme, že si přímo liboval v tom/ jak si proměnil většinu českých literátů v nenávistníky neb alespoň závistníky - činil tak s jakousi samozřejmoU! bravurou. A přece tento mladistvě jarý výbojce, vždy poho.tový k útoku a vždy v plné zbroji, nebyl naprosto jasným/ vyrovnaným, hotovým duchem: lesklý krunýř věznil srdce raněné chimérou a halucinované tajemstvím. První větší Šaldova studie »Syntetism v novém umění«, kde učiněný smělý pokus povýšiti symboHsm trtt ~ prmClp nového umění vůbec, naznačuje svou atmosféru příznačnými slovy: »Strom Neznámého hází na lidstvo mraky tmy, které nerozední se nikdy.« A překonav toto období, mluví šalda výslovně o jeho záporném mysticismu. Prožil-li kdo s tragickou opravdovostí chmurné šeření věku, byl to Šalda,. Jako myslitel, jako etik, jako umělec cítil nezadržitelnoU! krisi oněch positivistických hodnot, v nichž se zalíbilo době protiromantické. Nenávidě však od počátku kompromisů, nemínil ani pro okamžik zadržeti pádu přežilých a vyžilých hodnot neh občerstviti je dokonce drobnými melioristickými opravami; již tehdy mu platilo rozhodné: buď - anebo. S trpělivou obzíravosti mozku vysoce kultivovaného a se zaníceným nadšením srdce přístupného nadějím stopoval vŠecky soudobé pokusy o tvoření nových hodnot uměleckých i ideových, které by vysvobodily nás z moderního atomismu, v nějž se zvrhl vědecký