F. X. ŠALDA JAKO KRITIK I. J..I~ \j7eklamu-li se příliš, prošel kritický v~estup !\'.~j' Šaldův doposud třemi pásy ležícími chrono~ ~ logicky a stupňovitě nad sebou. Nedlouho před rozhraním století skončil a dozněl první akt šaldova vývojového dramatu; byl to prudký otřes, zachvátivší i fysické kořeny jeho bytosti, co náhle a skoro paradoxně strhlo železnou oponu po vzrušené a kypící exposici, již Šaldovu kritickému dílu dávala jeho bohatá mladost. Mladý šalda vychvátil se velmi záhy z ůpojného a malátného objetí rozkošnické a rafinované Musy parnassistské ke kritickým útokům a výbojům. Ať s krvavou otevřeností podnikal v devadesátých létech uměleckou revisi naší starší slovesnosti, ať stál při počátcích nového b~snietví českého, povzbUlzuje, varuje, odmítaje, ať vyrovnával se důmyslně s myšlenkovými i slohovými hodnotami západoevropského umění ponaturalistického a protinaturalistického, vždycky byl jeho postup strategickým činem. Listujme v obou orgánech tehdejšího myšlenkového hnutí českého, v »Literárních listech« a v »Rozhledech« a prožijeme jistě nad Šaldovými články a posudky náladu válečnou: hned třepetá se vzduchem kovový zvuk polnice, volající k útoku proti auktoritám nebezpečným vývoji; hned V' jakémsi opojení krví a rykem kmitá se obnažený palaš nad ztracenou hlavou protivníka přecenivšího síly: hned třpytí se zdobně pracovaná přilba mladistvého jezdce v plném proudu vítězného slunce. Ironisoval-li