Etika severská vyznává ještě cos vyššího nad svéprávnost jednotlivcovy osobnosti. Jest to vývoj, jemllž podléhají nejen lidská díla a jejich technika, nejen instituce a formy životní, ale sama mravnost, sám cit, sama myšlenka. Chválu a slávu vývoje zpívá Sovovo básnické dílo na nesčíslných stránkách, ba co více: dílo to samo ztělesňuje ji v celé své rytmisaci. Antonín Sova nevyspěl k jedinému útvaru myšlenkovému a slohovému, který by sám pokládal za konečný; každý mu byl stupněm k útvarům vyšším. Nestanul jako pravý dobyvatel nikdy u dosaženého, byť dosažení same bylo vítězným činem a získání nové provincie; co SE mu zdálo hotovým, to vyzýval~ spíše, aby bylo opuštěno ... snad na čas, snad na vždycky. Jsou dojista na této vzestupné cestě intermezza lásky, poklidu, únavYi jsou na ní odbočky, vylákané dobrodružnosti smyslů a rozmarem srdce; neschází tam oklik, které nebyly ziskem. Ale celek řízen jest krásnou vývojovou zákonností, jež vedla Sovu od realistického genru k impresionistické lyrice, od duševědné zlomkové analysy k pevnému dobovému symbolu, od jemného intimismu až k patosU! nadosobnímu, od utopie k tragické syntesi. Krásná vývoj ovál zákonnost, vnitřní nutná jednota, organická plnost osobnosti slučújí životní dílo Sovovo ve vyšší celek, jehož konečný závěr, jehož úhrnného vyvrcholení nemůžeme ještě dnes dohlédnouti. Každý z nás před tímto dílem může opakovati slova z »Rhapsodie o líp'ě«: »A stojím a dumám a věřím dnes v nezvratné vítězství všeho, v růst, květy další i zrání i bytí; .. « (1914)