v sebeironii toto gesto jako nicotný pohyb dona Quijota: »Já vrátil se ... Však ztratil duše. jež zrádně tak jsem opustiI.« »Míjely louky Moří nespatřil •- Dech lesů vyvál, den se rozšeři1 « Co přehlušilo hlas posledního reka Ibsenova? Lavina. Co zabránilo Nietzschovi dopěti dityramby Zarathustrovy? Šílenství. Zoufalství a zápor hrozí všem severským etikům na cestě k Absolutnu. Také Antonín Sova zná tuto číhající Sfingu, která mu klade hádanky na křiŽ'Ovatce, kde se sbíhají cesty jeho Etiky a jeho Kritiky. Ale zde jsme u posledního tajemství osobnosti So~ vovy. které snad souvisí co nejtěsněji s jeho plemenným původem. Germán domyslí záhadu až na konec, padni co padni - Ibsenova misantropiokáinegace, NietZlS'chovo tragické sebezbožnění jsou dvě propasti, kde leží rozdrcené oběti Sfingy. Slovan však prchá před Sfingou v poslední chvíli, p,rahne po stisknuti lidské ruky, po teplotě živé krve, po dechu bližních, když se sám a sám ocitl tváří v tvář necitelnému prostoru a sfingovitému problému. Dříve než ve smrti vyznává toho, qui est Deus caritatis, sestupuje k lidem, jihne, objímá. A proto dílo Sovovo nikdy nedospívá k čirému záporu, k sebevražednému samotářství, ke kriticismu provedenému až po ukrutenstvL Po »Vybouřených smutcích«- »údolí, nového krá,. lovství«, po »Lyrice lásky a života« - statečné »Zápasy a osudy«, plné kooperativní a solidární lásky, i klidné »Žně«, smířené se životem. »Nemá ráj lidský konce, není li něm zániku slunce, není ho bez tvorů, které jsme zplodili, mladí, silní v bouřném sil jara ... «