prostě objektivně pozorovati a zapřádá. se skutečností opětně dramatický dialog, v němž jde o při srdce, o práva vůle, 'O konflikty, kolise, katastrofy. Vždy na čas uchyluje se opět do ústraní samotářova, vede své zádumčivé samomluvy, hledí na život přes rameno a jakoby s protějšího břehu, vkládá do svého díla zasněné, šeptané, v barevných mlhách držené episody. Pouze na čas, jen prozatímně. Od »Zlomené duše«,. kde se naposled čistě monologicky vyzpovídal, vstu· puje do Sovova díla napiaté a ozbrojené gesto bojovníkovo, jenž válčí se svou dobou, s jejími předsudky a přežitky za vnitřní pravdu a za vyšší naděje. Jíž ovzduší naplněného času vyslovuje obrazy převratných bitev. »Vyšel jsem v přítmí ... Válečný čas byl. A země voněla bouří a spláchnuta deštěm bujela všady. Prolnuta námí se černala před jarem příštích věků. V mlhách jsme přes Města táhli za zp,ěvu budoucích žalmů.« A zde zároveň načrtnut druhý typický postoj Sovův, příznačný tomuto napětí vůle, která bojovně se staví proti starým, přežilým hodnotám ve prospěch mravnosti vyšší... postoj toho, kdo vydává se na cesty, opouští domova jeho drahé, odmítá jejich lpění na sladkých klamech, měří-jich schopnost k odvážným jízdám, postoj, promítnutý s tak ohdivuhodným bohatstvím variací v básních »Bizamí sen« a »Sny dobyvatelův«. Ovšem, již na několika místech ))Dobrodružství odvahy« a velmi často v ))Lyrice lásky a života«, v tomto svazku poesie čistě důvěrné a krajně nedůvěřivé v zkrváceném svém pesimismu, kreslí Sova