poety. Kdo k: tomuto velkému symbolu se protrpěl a promiloval, kdo paladium to zachránil v praskajících plamenech zoufalých zkoušek a na studených vlnách hrozivé pochybovačnosti, kdo sám se obrodil chrabrou věrou ve věčné hodnoty kmenové a plemenné, tof ne-o sporně veliký a statečný básník národní. . Neklamným znakem etikovým není program, nýbrž vniterná nutnost zmocňovati se světa zbraněmi mravními, osudové určení pěstiti v sobě hodnoty a síly etické, vrhati denně do víru živ·ota svou napiatou vůli. Nebylo právě snadno Antonínu Sovovi postaviti se takto ke skutečnosti. Psychické ústrojenství určilo jej, aby chytal jevy a klamy svou přejemnou organisací smyslovou, aby díval se na koloběh světa jako na strašně složitou a strašně napínavou hru dojmovou a barevnou. Mohl zůstati estetem. Slovesná tradice, z které vyšel a která -dosti dlouho zatěžovala jeho vývoj, sváděla jej, aby ukrýval svou osobnost za studenou a věcnou metodu, aby popisoval a přisvědčoval v soucitu a v lidském chápání. Mohl ustrnouti na genrovém realismu. Dobová nálada soumračného století sváděla jej, aby se s resignací odvracel od člověka v úpadku, od společnosti v rozkladu, od kultury odumírající, aby »myšlenky puttiI do pohoří snů, na pastvy zelené ať večer jdou neznámých střelců tichou krajinou«. Mohl se státi dekadentem, který z hnusu života obrací se k ilusionismu. Antonín Sova probral se a probojoval všemi těmito stadií, z nichž každé upoutalo navždy několik jeho druhův. Ale pak pojal život jako problém etický. Přestává