od historie a minulosti a připoutáoo 'mravními svazky k moderní době, tak jest pevně zakotveno v české půdě, a i tam, kde jeho Musa výjimečně bloudí po cizích metropolích a pluje vzdálenými V1odarni, hledá vždy uvědoměle domova vlast v mlhách obzoru. Najdou se v tvoření Sovově básnické kusy, které nedávají pouze výraz dobovým tužbám a snahám, společenským požadavkům pokrokového hnutí a obrodným tendencím dělnické a ženské otázky ze sklonku století, nýbrž přímo soudem neohroženým a slovem jednoznačným dotýkají se politických skutečností: jsou to hrdě bolestná invektiva »Theodoru Mommsenovi« a trpce ironisující a kárající »Tři zpěvy dnešků a zítřků«: V nich a všude jinde, kdekoliv S.ovovo srdce se vzněcuje úzkostmi a problémy národnostními, zmocňuje se na~í sympatie a našeho souhlasu plamenný řečník vášnivé síly, rozbouřené citovosti, útočné překotnosti, který o pýše a o ponížení svého plemene nemíní, ne· chce, nedovede uvažovati v klidu a v rozvaze politického myslitele. Ale přežene-li se bouře rozhorlení, sesednou-li se zpěněné vlny otřásající výmluvnosti, pak vyswtne, že Sova řeší si otázku svého národa docela jinak než činívali vlastenečtí básníci staršího pokolení: ne hist,o·, ricky, ne tradičně, ne pouze jazykově neb právně, nýbrž v podstatě sticiálněa mravně. Až sem proniká jeho etický požadavek; národnost jest Sovovi. jednotou rasově a jazykově souhlasných indivÍ'duí, která zavazuje k věrnosti témuž ideálu pravdy a: poctivosti, zaručujíc jedinci osobní svobodu a chráníc' jej před kletbou otroctví. Tak prolnul osobnost Sovovu myslící a zápasící duch Severu, že každý životní vztah se mu zjevuje jak,o dramaticky napiatá jednota volnosti a