nadějí, střední oddíl knihy »Ještě jednou se vrátíme«, nadepsaný »údoli nového království«, a v myšlenkově nejnapiatější koncepci Sovově, v »Dobrodružstvích odvahy«, vůbec neustává dialog sooiální etiky se sociální kritikou. Slovo sociální má zde zvláštní, velmi restringovaný význam: Sova není ničeho vzdálenější než socialismu a kolektivismu; i v tom jest synem severu: zná mravnost pouze individualistickou, vidí v hromadném pokroku toliko nutnou odbočku, aby mohla se zrodit čestná a hrdá, pravdivá a věrná srdce myslících a tvůrčích jednotlivcův. Sovova Etika: všichni bohové zemřeli, všecky vlídnéiluse vzaly za své, přísná němota záhrobí a prázdnota vesmíru obkličují člověka, avšak ten chová v prsou zákon vyšší starých božstev a jistší dávných věr, zákon to vlastní zodpovědnosti, mravníh~ sebeurčení, svéprávného osudu. Buď, člověče, jemuž příroda: vl-ožila v hlavu odvahu k myšlení a do svalstva možnost zápasu, poslušen toho samoprávného zákona, a budeš svoboden, šťasten, staneš se otcem nového života a tvůrcem vyšší svobody! Ale kritický nerv Sovův zadržuje individualistického myslitele před běžným bludem této autonomní morálky - Sova, jenž našel hymnický vzlet a visionářskou linii pro budoucnost vystavěnou na Brandově přikázání: »:Bud vždy sám sobč věren!«, ironisoval slovem bodavým a veršem kárným nesčíslněkráte požadavek Peera Gynta: »Dostač vždy sám sobě!« Sovův konstruktivní individualismus ˆ jest na hony vzdálen od Stlrner·ova destruktivního solipsismu - miluje na člověku především schopn~sti