drými mlhami nálad, pod stříbrným deštěm vznětů, pod sládnoucími paprsky jevového okouzlení dobyl si nové, přísné a mužné říše, říše etiky. Antonín Sova jest větší měrou než kdokoliv pny z jeho vrstevníků duch severský: bylo to daleko vice než pouhý tribut skandinavské módě devadesátých let, když ve »Vybouřených smutcích« naslouchal napiatě a náhožně z přechodních mlh zpěvu Houslí Severních, na nichž k zemím skloněn hrál a tv'ořil obrovitý a zápasící duch. Sám Sovův zrak miluje nade vše scenerie severu, jež pak zachycovány jsou úspornou technikou syntetického verše: temné vrcholy rozvichřených sosen, pod kterými zděšený racek křičí po{) jitru; ledové moře plné tříštících se ker, pod nimiž pohřbeno jest bohatství zrcadlících se měst; ostříbřenou chatrč nad rybníkem při studeně zroseném palouku; vyčítavé srázy hor v sněhu a orly kroužící v čirém vzduchu nad nimi. Tak rozpomíná se oko na duševní domov, do něhož uprostřed devadesátých let, mezi »Soucitem a vzdorem« a »Zlomenou duší«, Sovova myšlenka pevně zapustila svou kotvu, na domov obou až po zuby ozbrojených Mus, které sloužily dlouho v družině Pallady Athény než přešly do průvodu Apollinova, na domov Etiky a Kritiky. II opravdových severských duchů, ať slují Kierkegaard či Ibsen, Hebbel či Nietzsche, p},atí kritika vždy za nerozlučitelnou sestru a družku etiky. Tak i u Sovy. Po díle kritické bezohlednosti, jež sluje »Zlomená duše«, a po dile kritické revolty, pojmenovaném »Vybouřené smutky«, následuje u něho dilo nejvyšších etických