ze Slavíček při veškerých vážných pokusech nepronikl k jádru. Za to z české podhorské krajiny Slavíček vy~ vážil řadu pozorování, nejen trefných, nýbrž i jemných, která chvílemi uprostřed různých nehorázností myšlenkových a výrazových až překvapí. Alespoň dva doklady tohoto vzácného umění pozorovatelského: »Neznám buky z jara, a dráždí mne představa, jak že asi mohou působit. Nevím, čím to je, ale proč člověk má tak rád bělokoré stromy Ŕ Jsou žíhané jako břízy, ale mohutnější a proti těmto jsou jako pardalové - Něco kočkovitého je v břízách - jsou jako anglické nebo skotské dogy - Břízy znám, ale bukového lesa jsem neviděl v jaře, kdy raší a kdy v něm všechno zpívá.« Anebo harmonie v červeni z Oldřichovce na Voticku: »Linecká silnice je obrostlá jeřáby, - už jsou na mnohých strom.ech jako rubíny a na ostatních rychle červenají. To je krásné, ani se vypsat nedá - Zvláště když je východní vítr a nebe je nazelenalé - bez mráčků - Jsou to báječné barvy - divoké a harmonické na nejvyšší stupeň možnosti - Co j sou proti tomu korsa květinová j to j sem si dnes myslil, když jsme šli silnicí v povečer, když i slunce připadávalo - Byla přece ta šarlatová barvacěsarská - právem.« I v dopisech Antonín Slavíček byl především krajinářem. Kde pokusil se karakterisovati některou postavu, selhalo mu pero: buď pod čerstvým osobním dojmem, nebo pod vlivem stranických informací, neb i z povrchnosti pozorování pravidelně chybil se cíle. Bylo by lze říci, že jeho duševní vlohy, mezi nimiž schopnost dojmová byla nejsilněji vyvinuta, nestačily na tak složitou úlohu, jakou jest proniknutí postavy a povahy lidské. A přece si z korespondence Slaví-