k titěrnostem a nechutnostem po osobních a důvěrných dokumentech, přiřkla Slavíčkovi právo na to, čeho posud nepřisouzeno ani Josefu Manesovi, ani Jaro· slavu Čermákovi, ani Antonínu Chittussimu, od nichž bychom mohli rozhodně očekávati písemné památky širšího kulturního zoru a pronikavějšího pohledu v problémy a metodu malířství. Slavíčkova korespondence, vydaná trochu na rychlo, má daleko větší cenu osobní a kulturní než uměleckou. Kdo by v ní hledal poučná a významná svědectví o malířském tvoření, jaká nabíráme plnýma rukama při četbě listů Milletových, Delacroixových neb van Goghových, odloží dopisy Slavíčkovy zklamán; estetik nechť nesahá po těchto samorostlých improvisacíchl Kdo však miluje svérázné osobnosti pro jejich individuální plnost, kdo si dokresluje rád podobiznu uměl· covu teplými a důvěrnými rysy, kdo touží po zachycení svérázného gesta a po vzkříšení uhaslého hlasu umělcova, prožije nad svazkem mnoho radostí. Zejména umí-li takový čtenář nakresliti si jako životní pozadí jednotJivcova zjevu kulturní ovzduší jeho doby, ocení dvojnásobně dokumentární cenu Slavíčkových listů. Celá kniha, tak krajně upřímná, tak nepokrytá v sebechválách i sebeobžalobách, tak výmluvná beze stínu apologie, vypravuje totiž o zápasu, jenž se v uměleckém světě českém odehrával mezi důsledným a objektivním naturalismem a mezi citovými i myšlenkovými tradicem1, vstřebanými výchovou, četbou, stranickou ideologií. Antonín Slavíček, prudce vyvinutý člověk smyslového života, obdařený však zcela průměrnou schopností myšlenkovou, byl celým založením předurčen k tomu, aby se stal čirým a důsledným natUl'alistou. Jeho statečná a pevná ruka měla prostě a