vého děje, jaký plyne z povahy typických postav řízených prostředím, vymyslil pouhou triviální anekdotu, již podmiňuje a inspiruje perspektiva formanky. Anekdota o konfliktu šenkýře a denního hosta a anekdota o konfliMu lstného kvartýrského a prodluženého studenta, zadrhnuty v uzel, musí nahraditi románovou akci a proto jsou rozšlapány, přetřásány, parafrasovány do nekonečna. Mrštík nemá ve své knize vůbec míry. Jeho genrově kreslířská technika vyžadovala, aby nezveličoval obrysů, aby šetřil přesně rozměrů, aby pracoval úzkostlivě dle modelů, které se jinak snadno zvrhají v zrůdnou a pasivně směšnou karikaturu. Ale kdež pakl Kniha jest složena z nehorázných hyperbol, které dráždí k protestu, z rozpřažených gest, která jsou ozvukem triviálně romantické četby a nikoliv výsledkem pozorovatelského úsilí, stilistických přestřelků, jež ~htějf maskovati výrazovou sílu. A zde kladu proti »Zumrům« dílo, které právě Vilém Mrštík prohlašoval neúnavně za klasický vzor: »Povídky malostranské«. Totéž prostředí, podobný ok~uh figur, stejný rámec pitoreskní. Ale Neruda ví, že jeho figury, ostře vyk,rojené a groteskně sříznuté, stačí právě jen na zhuštěnou, stručnou, uzavřenou povídku. Že děj, jehož osou jest pouhá anekdota, netající hlubších životních sil a tragičtějších zájmů, nesmí se rozpřádati románově. Že v tomto ovzduší jest vyloučeno všecko psychologické zveličování a honosné přestřelováni. A proto každá z »Povídek malostranských« nemá než několik úsečných, hospodárných, krátících stran, a každá: z nich jest arcidílo umění J!enrového.