přesně vzato, zapírá a zanedbává svou visuální schopnost, aby poslouchal celou bytostí- a hledal pitoresknost v arabesce hovoru, v zákrutu epiteta, v šfavnaté trivialitě zaklení. Popis ustupuje dialogu; sítnice naturaIistického malíře jest nahrazena deskou fonografu. postaveného do hospod, průjezdů, dílen, kde se nepracuje, nýbrž žvaní. Spisovatel nutí čtenáře, aby Prahu slyšel a neušetří ho při tom nejbanálnějších podrobností. Kdežto v "Santě Lucii« se ztrácely lidské postavy v brutálně V'elkolepém obraze města poloelegického, polosmyslného, stlačuje se v »ZumrechK Praha na lhostejné a zcela neúměrné pozadí prudkého víru nemírně zvětšených figu1"ek řemeslnického a živnostenského světa, který by Mrštík rád oslavil a zbožnil a jejž na věky znechucuje. Mezi »Santou Lucíí« a »Pohádkou máje« na jedné a »Zumry« na druhé straně leží propast ... a na jejím dně ubitá a zmařená schopnost pudového básníka naturalisty. »Zumři« byli osnovam jako román; měla se tu v osudně napiatém souboji střetnouti dvě hromadná prostředí pražská, cizorodé studentské a původní řemeslnické; měli se tu v groteskním zápase zálib, činů a slov skřížiti do krajnosti vyhnaní zástupcové obou tříd, medik Emil Zumr s krejčovským mistrem Cyrilem Havlíčkem, moravský radikál s pražským starousedlíkem., mládi se stářím... a Havlíčkův konec~ jakýsi pád kamene do špinavé louže uprostřed hrbolaté pražské dlažby, měl býti obrozením a zlidštěním jeho: soka. Přes nepoměrnou a únavnou délku ,knihy nebylo