Byl to přelud smyslů? Byl to stín, přicházející z hlubin věčnosti? Ani když se pak básník zas našel a prošed davem, vrátil do domova, nedovede se zhostiti hrůz pochybnosti, a volá rozrušen: »Projdeš - o samotě doma proč ti záchvěv pohne rtoma? Slabost chvilky - však ten stín co chtěl věčna ze hlubin?« Poslední dvě slova básníkova jsou citátem z vlastní vítězné mladosti: z hlubin Vrchlického poesie vyšla, do hlubin se opět vrací. Nejen kniha sama, ale celé básnické dílo Jaroslava Vrchlického končí se takto vášnivě a temně rozeklanou otázkou, jež se záhadně noří z půlnočních stínů Faustova titanského zoufalství. Nebylo a nemohlo na ni býti pro básníka již odpovědi. Kniha nechává: nezodpověděn ještě problém jiný, jak překonati hrůzný fantóm Damoklova meče kulturou, uměním, láskou, filosofickou věrou. Jaroslav Vrchlický, nad nímž se Damoklův meč pesimismu, černého dualismu, beznadějné fatality nevznášel tentokráte po ptW, byl by, kdyby byl zůstal zdráv, jistě napial lidské i básnické síly, aby byl problému; práv. Avšak právě hrůzný osud, který jej srazil před ře· šením, činí knihu »Meč Damoklův«, jinak nejednotnou a různorodou, opravdu dílem tragickým. (1912 a 1916.)