»Nuž tedy viz, jak tobě již se směji! Již zmiz či vis, já dál svou píseň pěji, tu hroznou úzkosti a děsu epopeji/« Také tři balady jsou jakýmsi nezcela souměrným triptychem: troje příšery zatínají svůj kalný dráp básníkovi do duše, Vlkodlak-úzkost, Harpyje-výčitky, Saň-temná smyslná vášeň, ale vždy jejich ohavný útok vzbouří mravní síly v duši, a tak přece svitá osvobození. Kdežto však temné ony zjevy samy zaklínají prudkou sugescí čtenáře ihned ve svůj kruh, nenabýváme o procesu vykupitelském plného přesvědčení; tyto úsečné verše, projevené namnoze jen asonanci, pouze napovídají, kde by bylo třeba rozvésti celý proces duševní. Na to síly básníkovy patrně již nestačily. Báseň přestala mu býti v těchto posledních oka· mžicích duševní rovnováhy tvůrčí rozkoší a změnila se v pouhé ulehčení z náhlé deprese, v pouhý výkřik úlevy uprostřed mučivé úzkosti. Mluveno názvoslovím řeckým: básník není již 1tOt'fl'C~~, nýbrž p.~tVóp.evo~ ŕ neosnuje ,klidného d~la uměle'Cké rozvahy, nýbrž zpívá z běsného rozníceni Bohem či démonem. O tom mluví také poslední jeho verše, nap,sané před srpnovou katastrofou a uzavírajíd sbírku. Jmenují se »Osamění«. Motiv není zvláště nový. Uprostřed lidského šumu a víru básník pocítí pojednou hrůzu naprostého osamocení, ztráceje nadobro smysl své dráhy a jistotu svého cíle; vše volá k němu: prchni, unikni, ztrať se! Pouhá kletba vteřiny, pouhý zmatek okamžení, a přece otřes celé bytosti. Byl to dotek smrti?