středni záznamy z deniku poetova než formově vyvážené kusy zralého a trpělivého umění. Nestači řici: improvisace: ty nejsou od začátku u Vrchlického vzácnosti. Ale zde, ve směsi genrů, v překotném střidání rytmů' i strofických obrazců prožitek tak útočný a. bezohledný přimo brání, aby básník oddal se zasvě· cenému kouzlu tvoření a aby podří,dil své kypivé já zákonu umělecké rovnováhy -cosi vymrštilo jej z kolejí a zmátlo směr jeho dráhy. To vyvrcholeno jest ve čtveru básní s bájeslovnými symboly, v trojdílné skladbě titulni a ve třech lyrických baladách o vlkodlaku, harpyjích a sani. Báseň »Meč Damoklův« jest lyrické triptychon nestejného rozměru s tragickým námětem: boj s fata litou. Básník zprvu cíti dosti sil, aby zápolil s osudovým přeludem náhlého zmaru, který otravuje mu dlouhé roky - odmítá jej jako prázdnou představu bolestných čiv, vychovává se pro resignaci, chce trpět, chce pracovat - nejsme daleko řešení ze »Žamberských zvonů«. Náhle vtrhne jakási hořečná síla zoufalství do monologu básníkova. Ne již odevzdání se výsměšnému osudu, nýbrž vzteklé křížkování s ním; spleť údů a mlhy, ramen a stinů; co verš to výkřik, co rým to rána. »J si stará Smrt? Jsi nutný všeho konec? Jsem zvěř? Jsi chrt? Jsem lup? A jsi ty honec? Na úder čekáš jen, na pohřbu mého' zvonec?« Posléze sarkasmus jako jediný krunýř proti zlobě sudby: Shakespearův král splynul se Shakespearovým šaškem, aby čelil Moiře.