»Ó, byl to šum a huk a vír a bouřný dusot jak fen stOi hladových by z psínce vyletělo, a náhle zlomen jak vzdálených ořů klusot, pod kotlů rachotem jak zápasicí cenoi, zde všecko v propletu, VíTI, spád, trysik, dno', skal kružba a kletby, sténání a já$'Ot, výskot, tužba, to vše se v míliardách drobných kapek tříšti v tmě, nad niž světla se jak tygři oči blyští ... « Divoká groteska vniká do básníkových motivů a jako by šklebem umrlčí masky cení se všude do nejvšednějšího života, jehož rozmarně ukrutnou překotnost Vrchlický chce napodobiti rapsodií nebo causerií. V hromadě poloshnných umrlčích prken na šumavském rozcestí nachází' básník rozbité a pokažené desky z harfy: neznačí to však pro něho snad osvobodivý výkřik hudby, který se dere z trudné a trapné oblasti zmaru, nýbrž hořké svědectví, jak život vše znesvěcuje, vše uvádí v nízkost a ošumění. Listopad klepe na dveře básníkovy a béře na sebe podivnou podobu žebravého mnicha s nůší na zádech, naplněnou barevnými a bezcennými dary pozdního podzimu, j eřabinami, pestrým listím, svadlými květy, babím létem, které vrhá před práh poetův; ale fantastický host chce výměnou odnésti ve· své nůši všecky marné a pohodlné iluse básníkovy - a ten si s ním posléze připíji: obraznost snu, divoký let představ, rozrUšené mysli, rozmar, tucha a děs proplétají se v paradoxní té básni. Ve všech těchto skladbách bije do očí zvláštní kata:kter slohový. Jsou to spíše grandiosní náčrty než vyhraněné, definitivní básně;· spíše prudké a bezpro-