Neohlédne se přece Eurydike 1 Vrcholem knihy, jíž ovšem chybí ono virtuosní uspořádání, kterým V rch1ický časem nahražoval a zastíral nedostatek organického členěni, zůstávají přes to na konec nikoliv výtrysky osvobozených a očištěných sil rytmických, nýbrž zachmuřená čísla mocné visuální síly: tu nálada tuhne v obraz, deprese mění se v infernální fresko, hrůzné tušení přechází v divokou visi blakeovskou. Z nejtemnějšího pesimismu roste obraz lidstva jako nekonečného průvodu spoutaných trestanců či šílenců ve zdr8lném šatu a s koulemi na nohou: »Sta katanů, jichž nevidí, je žene, a šlehá dutkami a škorpiony a knutamí, jež slují Trud a Sta1jost a Bída, Zlata chtíč, Alkohol, LUos'! a Zoufalství v neznámou pekla Sibiř, kde není úkoje a slitování, kde Jahvé kamsí do výšin jim unik', kde podle cest na kříži Kristus mlčí, kde tupé civí Fatum poloslepé, co klikatý blesk Vl sněžný oblak píše na jejich lbi své děsné Anathema ... « Život lidský se zjevuje sestaralému obdivovateli a překladateli E. A. Poea jako kyvadlo pohybující se v hluboké studni Prostoru a temnotě Času, zatím co l«iesi venku zpívají a tančí radost, naděj a vznět. A po tolika mocných a prudkých hymnách na hudbu živých proudů a jásavých toků, které se čtou II Vrchlického v nejrůznějších fázích jeho rozvoje, nachází poeta pro vody padající do hluboké propasti tyto obrazy blízké Dantovu líčení Inferna: