theism ruší evolučním optimismem a vitální hromad,ností veškeré individuální rozpory a osobní krisej básnický monism zachraňuje tu do teplého svého klína básníka i celý svět. Jádro »Meče Damoklova« - a to i v básních, které nejsoU' inspirovány oněmi hrozivými halucinacemi a temnými depresemi chorobného rázu - jest řada zoufalých a záporných výkřiků básníka, jenž se cítí ve svém hoři, zmatku, kolísání zcela osamělým, Qdříznutým od společnosti, nedůvěřujícím všemu tvorstvu. Jeho citovým zdrojem při tvoření jest černý dualism člověka a vesmíru, myšlenky a hmoty. touhy a reality. PesimÍJStické rozpory zrazeného idealisty derou se korou pýchy prudce na povrch. Jestliže Vrchlický ve »Stromu života« se na nejedné stránce vrátil k širokému zvučnému verši retorickému, jaký pěstoval mezi svou třicítkoU! a čtyřicítkou, zpívá v »Meči Damoklově« spíše oním důvěrným, protepleným, trochu šedivým a trochu ležerním slohem, jehož různé fáze se dají sledovati od »Písní poutníka«: vedle lehce improvisovaných a osvobodivě volných písní, jež jsou sám dech, rosa, jiskření hvězd, čtou Se tu poněkud střízlivé sloky životní moudrosti a zase jakési lyrické feui1letony, které nepohrdají rčením triviálním, obrazem nebásnickým, rýmem ledabylým, ale vedle nich znovu písně mocně sugestivní, v nichž obraz, ba i spád rytmu zdá se býti zrozen z nejhlubšího prožitku. K čemu užívá tentokráte Jaroslav Vrchlický nej- . častěji tohoto lyrického stilu, který jest takřka určen k oslavě rodinné intimnosti, přátelského semknuti, milostné něhy? Reprodukuje jím básnicky samomluvu, v níž zarývá obrácený hrot do svého nitra pro rozpor mezi' nevyslovitelností věčna a marnosti básnického