kou výrazu: skalnatým bludištěm, které stupňovitě zavíji se do spirály, kráčí bá:snfk, stíhán výsměchem Osudovosti, jež mu svítí kahancem na cestu temnotou a vzdechy, aby v každé zátočině vysykla mu nenávistně do tváře jistotu svého konečného vítězství. Mlčky ode vxdává se básnfk do její kruté vůle, »jak hmyz, jenž obřím rozdrcen jest nehtem, jak vozu kolem hlemýžď malý, slizký« - Tak bylo za doby naprostého duševního i tělesného zdraví básníkova, kdy se přes slunce, překročivší zenit, hnala temná mračna zádumčivosti a stesku. Ale daleko mocněji do okruhu těchto představ, v nichž se mís i chorobné stavy propukajícího stihomamu s dantovským visionářstvím, a v nichž běžné SYmboly, přijaté z bájesloví, se proplétají s fantomy stísněné úsaby, zakleta jest ona z posledních knih Jaroslava V rchHckého, jež náleží většinou neblahému létu 1908, a kterou poeta pojmenoval příznačně »Meč Damoklův«. Jejím jádrem jsou básně z posledních týdnů' jeho tělesného i duševního zdraví, kdy tuchami, úzkostmi, depresemi se hlásilo příští čehosi strašného a osudného, jakoby básník ještě bloudil na 'tomto břehu temných vod Stygu, avšak slyšel již údery vesel Charonových, lkavé šumění vln podsvětních, chraplavý štěkot Kerberův .- Chronologicky lyrická sbírka »Meč Damoklův«, s níž se v básnické pozůstalosti Vrchlického může měřiti toliko svazek meditativní epiky' námětů většinou antických »Panthea«, náleží bezprostředně za knihu »Strom života« ... nemůže býti dvou děl bytostně rozdílnějších. »Strom života« jest uměle členěná a složitě instrumentovaná hymna životních kladů, velká: píseň vesměrné jistoty a radosti, kde široce rozkřídlený pan 11*