konával uměleckou rozkoší a vědomím, že pravé lidské štěstí nosíme ve vlastní hrudi (»Ananké« v »80netech samotáře«) j z hustých mrákot záhrobí, odkud zaznívají kletby a stony, zřel resignovaně vystupovati nové životy (»Hymna Persefoně«); velkou a němou královnu podzemní říše vítal vděčně a toužebně jako poslední lásku lidstva, v jejímž náručí se spí sladce a bez únavy (»Quies« a »Zahrada Persefony«) j pouze úděl Ixiona, jenž s osudného svého kola vidí a slyší toliko boj a sten člověčenstva, naplňoval jej melancholií (»Pláč Ixionův«). Později v době citové krise básníkovy na rozhraní století zaú'točily oa Vrchlického po prvé s prudkou neodbytností fatalistické příšery, čehož výmluvným dokladem jest kniha ~>Žamberské zvony«, vzniknuvší vesměs r. 1900. Vedle věnce elegií, který dal sbírce jméno, čte se tam nová řada »Písní poutníka« a bohatý ()ddíl meditační »8topy dnů a nocÍ«. Onde probouzí se filosofický a odevzdaný poutník v katovně, maje obnažený meč hostitelův přímo nad hlavou a uvědomuje si, že podobný meč svědomí stále visí nad srdcem nás všech; tuto nadepsána jest jedna z básni přímo »Meč Damoklův«: ačkoliv osudná zbraň visí na tenounké vlasině, dodává si poeta přece mysli: »A nechť sjede - drží posud x bez bázně já k němu zřím, v meč to zakuklený Osud, a s tím se již usmiřím.« Temný ten fatalism vystupňován jest pak ve třech sJancích téhož cyklu, nadepsaných »Ananké«, které podmaňuji stejně reliefnosH vidění, jako drsnou plasti-