tryskne blesk vzájemné shody, a muz zene se v rozjasněni duševním k ženě, kojící děcko a líbá ji jako neočekávaně nalezenou blaženost. Bouře zuřící nad osamělým mlýnem je zdvojnásobena požárem, v němž vaří se voda v náhoně, v němž mění se samota v pIa. menný ostrov odevšad od země odříznutý, v němž vše syčí, praská, láme se. Měsíc protrhává mlhy, aby osvítil zsinalou tvář zastřeleného pašíře, nad nímž se v přívalu černého vlasu a vousu sklání jeho doži· votní sok, nyní pln odpuštěníl a smím. Na těchto dramaticky podtržených scénách ukazuje básník též svůj mocný smysl pro krajinnou náladu, jako vůbec jest šum.avská příroda neposledním účastníkem děje »Prodavače biblí«j upozorňuji alespoň na dvě místa, kde čilStě máchovsky vy'ciťuje Vrchlický souzvuk dějové náplně a knjinného ladění: míním uměle rozvedený efekt ozvuku hrdinova rozhodnutí v lesní samotě, podruhé pak delikátní závěr povídky, obetkaný cele měkkou neurčitostí rozplývajícf se ranní páry. Mladý spisovatel, kolísající nepřetržitě mezi realistickým pozorováním jednotlivostí a romaneskní stavbou výjevů, mezi naivní prostotou vesnického figurkářství . a náladovým uměním pointované malbY přírodní, osnoval děj krajní napínavosti. Na hrdinovi knihy dovršuje se kletba, pronásledující jeho rod do třf pokoletlJ; manželství zaplacené konvertitstvím, ztroskotá se mu právě jako čestné pokusy o majetKOvou a stavovskou rehabilitaci; otec a děd spiknou se proti němu stejně jako tchán a švakr; živly dovršují zhoubné dflozloby lidské - ochuzen, oklamán, přesvědčen o nesňatelné kletbě, končí štěpán Šicha jako pokorně křesťanský prodavač biblí bez domova, bez ženy, bez dítěte. Ale závěr práce dává této tragédii