prudce strhující síle ještědských románů Karoliny Světlé se všemi přednostmi i vadami jejich smělé koncepce. Veden těmito vzory, které v sedmdesátých letech zcela zatlačily starší tradici české povídky vesnické, vytvořenou Boženou Něm~ovou a Františkem Pravdou, snažil se mladý Vrchlický obsáhnouti celou skutečnost pohorského venkova západočeského. živě kreslí typické výjevy, které soustřeďují vesničany a odhalují jejích kolektivní duši: činí čtenáře účastníkem vesnického pohřbu a mísí se do ruchu sedláků, vracejících se z trhu, předvádí selské námluvy, při nichž není řeči o lásce a vniká do hospody za hlučných scen dohodovacích. Chce proniknouti i pod pov~h běžného děnf a vedle rodinných příběhů umí vyprávěti o konfliktech katolíků s evangelíky i o vystěhovalecké otázce, příznačné jihozá:padu čech; vedle ,romantiky jiskřících episod pašířských uvádí před čtenáře i osobitěji vypozorované výjevy prostého prodavače bihlí. ArcH, hlubší psychologická kresba a dějová: logika jsou zcela nedostupny mladistvému vypravovateli: povahy nejsou promyšleny á proto ani názornYí složitě1jší konflikty jako spor obou křesťanských vyznání zůstávají ideově neprovedeny; bezprostřední pozorování skutečnosti musí příliš často ustoupiti literárně romantické konvenci. Klidný postup realistického líčeiú venkova jest mnohokráte přetržen velmi smělou fabulací, která si libuje v divokých výjevech zbásněných mocnou obrazností a planoucích v prudkých barvách. Nad čerstvě nasypanym rovem semknou se dva milenci v náhlé vášnivosti, a zlaté vlasy dívčiny, spadajíd aŽ k černé hlíně hrobu, zahalují je jako sluncem ozářený oblak, klesajíd na temné lesy. V napiatém sporu rozvaděných mladých manželů náhle vy-