se chystal k první své knize lyrické. Jako pokus povidkový má interes mnohonásobný: dosud jsme mohli elegantního mistra duchaplně pointované prósy, jenž v »Barevných střepech« i »Povídkách ironických a sen· timentálních« provedl překvapující směs feuil1etonu a novelistiky, stopovati až k roku 1878, kdy kniha »Rok na jihu« přinesla dvě povídky »Flétnu« a »Dceru Kimonovu« - nyní lze sledovati Vrchlického povídkáfe od roku 1873. Naprostou novinkou jest ovzduší, které »Prodavač biblí« líčí; později se již nikdy nevrátil k povídce ze života venkovského a k realisticky mravoUčné studii lidových postav naší' vesnice. Avšak po-drobnější rozbor ukáže, že padesát stránek »Proda· ~ače bi1:J!í« poskytuje i pro hlubší poznání mladistvého "tvoření Jaroslava Vrchlického cennou kořist. Básník lyrické knihy »2 hlubin« závisel celým ná· 'zorem i uměním na »Májové«škole poetické: kresbě přírody učil se od Hálka, písňově sevřené zpovědi subjektivních a hrdých bolů od Nerudy, náladové a krajinné dumě od Mayera. Také Vrchlický povídkář 'z roku 1873 hlásíi se za příslušníka této slavné skupiny. Poznáváme mocný vliv Hálkových povídek vesni. ckých, když mladý zač~tečník se pokouší narýsovati co nejostřejšími tahy rázovité postavičky z pošumav. -ské dědiny, rozvážné'ho výminkáře, hovorného a hbitého kostelníka, prohnaného intrikána-koňak, doha,zovaoo a tlampače. Jestliže však pod rukama nezkušeného vyprávěče vyrůstají rodinné tragédie vesnické do děsivých rozměrů osudových, jestliže v nich křižují se divoké blesky plemenných kleteb, jestliže v těchto hrůzných výjevech rozhodují se otázky kosmi· ckého řádu a božské spravedlnosti, pak není nesnadno uhodnouti, že Jaroslav Vrchlický poddal se na čas