tíženého retorickými umělostmi a obt"azovými přízdobamÍ'. Přímé a prožité vztahy k nestilisované skutečnosti ustupuji umělým sensacím vzbuzovaným studiem dějin, literatury, umění. Smyslová plnost nahražuje citovou prudkost, barvitá obraznost ujařmuje in· tensitu prožití, řečnicky vyzdobená duma zahaluje nádherným a honosným svým plá'štěm vřelost myšlenkového vznětu, rozsvíceného vášnivou srážkou s realitou. Již na několika místech první sbírky básníkovy "Z hlubin« hlásí se toto nové pojetí, avšak ještě v pozdějších knihách doznívají akordy z oné mladistvé Ipříliš záhy přerušené předehry; teprve trpělivé a podrobné studium bude moci zjistiti vnitřní historii této první vývojové fáse Vrchlického: jaký to důležitý a vábný předmět pro naše literární dějepisce! Vysoce zajímavý a cenný příspěvek k poznání tohoto prvního tvůrčího období Jaroslava Vrchlického poslalo české Pošumaví, onen kraj, kde básník proži! valnou část jinošských let a kam odešel, sražen cho-' robou, dotrpěti své žiH. Klatovský časopis "Šumavan« hlásí se právem pyšně k tomu, že byl z prvých útulků poesie Jaroslava Vrchlického, a vyznamenává se zbožností, s jakou majitelé starých zámků vsazují do svých zdí pamětní desky k hrdé vzpomínce, že tam nocIehoval některý mladý bohatýr na začátku své cesty, která jej později vedla k vm:ězstvim, v dějinách nezapomenutelným. Redakce klatovského »Šumavana« vydala totiž v úpravném svazečku povídkU! "Prodavač biblí«, kterou tam v roce 1873 sotva dvacetiletý Jaroslav Vrchlický otiskl a které nepojal pak do žádné ze svých knih. Povídka ta zasluhuje zvláštní pozornosti z několika příčin. Především zajímá jako každá práce hledajícího se a tápajícího mladého básníka z dob, kdy