vodu. Myslím ony, do kterých spisovatel vložil leckterou živou vzpomínku osobní, mocný dojem z dětství, bezprostřední kus vlastního vnitřního života: jen básnik umí objektivnou látku dějepisnou protepliti takto živly intimními; kde takové prvky v Temnu mizí, ustupujíce pouhé mosaice převzaté přímo z dobových pomůcek, stává se kniha suchopárnou. Zvláště jará a prudká postava milého jinošíka Tomáše Machovce, tato svěží výjimka ve ztrnulém táboře Bratří, otočena jest podobnými vzpomínkovými motivy, až se zdá, jakoby byl Jirásek vložil do figury rozkošného trubače drahý kus svého chlapectví a jinošství. Nejsilněji proniká to ve výjevu, v němž Tomáš, prchající s bratrem Vostrým z Čech do Žitavy, loučí se s čtenářem: v hlubokých lesích nad pravěkým hradištěm u Kopidlna, t. zv. Žižkových šancích, za slunečního úsvitu omámí chlapce taj zřícenin a starodávnosti; pasoucí se srny probudí v hochu mysliveckou krev; neodolatelná síla pudí Tomše, aby lesním rohem pozdravil jitro, aby oslavil štěstí z návratu do volné přírody, aby vyzpíval všecku svěžest a rozkoš mlá· dí - - - Možno snad říci, že tato scéna prosycená hudební a lesní romantikou - spisovatel jí' potřeboval ostatně jako motivické pomůcky k zauzlení osudu myslivce Svobody - působí poněkud anachronisticky v dějstvu z doby barokní a protireformačníj literár. ním.u psychologovi povídá však velmi mnoho: potvr. zuje činnou účast citového života! auktorova při tvoření díla románového. V tom spočívá neposlední přednost Temna. Jako věcné, naukové poznáníl doplňováno bylo intuitivním názorem, jako bohatství a rozmanitost postav byly ovládány hojným živlem ideovým, jako epického širo-