reformace ve smyslu exulantském a strhne prudkou silou svého rozhodnuti i své obě děti Tomáše a Helenku, hynou oba bratří Svobodové bídnou smrti v rukách svých jesuitských stihatelů, jako odstrašující příklad těch, kdož milovali »zemi Egyptskou« - své domy a vlast laskavou více než fanatický požadavE:k evangelia tlumočeného protestantskými kazateli z povolání. Myslivec Machovec, který s chladnou myslí obětuje osobní jistotu a štěsti svých děti strohé myšlence emigrantské, stuhl v knize v neživé, odtažité schema: idea nebyla učiněna živým tělem, a to plati, tuším, o většině postav z bratrského zástupu v Temnu. Kritická spravedlnost však žádá, aby z této výtky byla vyňata jedna figura, jež v poslední čtvrtině knihy vyrůstá z episodní šarže v skutečného hrdinu, deklamator ll! zemských desk Jan Svoboda. Skromný a pIa. chý, nedůvěřivý a opatrný, tklivý a něžný muž bez. sobectví, bez náruživosti, bez vzdoru zdá se skoro typickým představitelem zakřiknutého a pokořeného, ale stále č~stného češství. Začátkem devatenáctého věku byl by se tento útlocitný milovník českých knih a české minulosti stal jedním z tichých buditelů národních, byl by psal sentimentální verší'ky vlastenecké a těšil se ve své mlčelivé samotě nadějemi v příští slovanské velikosti. Začátkem osmnáctého století musí však býti vyštván z chleba a posléze zhynouti žalostně. Jeho sudba jest z těch, které spisovatele vyrušily z objek. tivního klidu epického vypravováni. Jako epitafem provází Jirásek deklamatorův bědný skon elegickými slovy, která spíše než kterékoliv jiné místo knihy symbolicky zhušfwjI obsah doby: »V hlubokém temnu žil, v hlubokém temnu odešel. Ani tucha jitřního srJětla. Temno, femno.« - -