nepřátele lépe než ty, kdož jsou nám sympatičtí, a že podezíravá nedůvěra k nebezpečným vlastnostem odpůrcovým vede zrak pozorovatelův daleko jistěji než tichý obdiv k přednostem přítelovým? Či spočívá příčina hloub, v samé povaze dvojího protiIehlého tábora? J·esuité jsou hrdiny útočné vůle, neochabující aktivity, dramatického napětí, Bratří nacházejí velikost v pasivnosti, v sebeobětavém utrpení, v útěku ze světa I kde dlužno zápasiti s bludem a pokušením đ jejich osud vyznívá ve velebné oratoriuml kdežto cnoStil viny a skutky členů Tovaryšstva skládají jakási autos sacramentalesl přeplněná namnoze hrubými efekty, ale rytmovanáJ silným živlem d'ramatickým. Bratrská obec v Temnu jest široce rozvětvena: v první části knihy kupí se kolém rodiny myslivce Machovce na Skalce, kolem rázovitých a zachovalých venkovanů v Mezeřičí a kolem několika tajných vyznavačů kalicha mezi měšťany v Dobrušce j v druhém oddílu stávají se jejími hlavními představiteli kromě pražských vinařů oba bratří Svobódovél pražský deklamator u zemských desk á. kopidlanský myslivec ve službách hraběte šlika; několik potulných kazatelů uceluje obraz. Až na starce, připoutané kmetstvím pevně k půdě, jež záhy již nabídne jim klid hrobu I jsou takměř všickr.i tajní Bratří v pojetí Jiráskově znepokojeni jedním a týmž rozporem ústředním: dlužno setrvati v »zemi Egyptské«, uprostřed lžil pokrytectví a přetvářky, ale zároveň v tichém pohodli bezpečného povolání a životní tradicel či nutno jíti za hlasem důsledného svědomí a svobodně vyznané víry za hranice, svěřiti se cizozemcům, podstoupiti zkoušky nejistoty, strádání, opuštěnosti? Kdežto myslivec Machovec rozřeší tuto typickou ktis.i českých bratří v době proti-