Jirásek potlačil právě tuto složku: v Temnu, právě jako v četných jeho jiných dílech, ustu?ují naprosto do pozadí velké ideje politické, nad něž kulturního genr~stu zajímají myšlenkové proudy doby, její drobné a teplé životní zájmy, starožitnosti soukromé, vojenské a církevní. A pak: vysoká šlechta jest jediným stavem, jemuž v zástupu vyplňujícím děje Temna nepřiřčeno vůbec místa; stavovsky i citově hledá i zde Jirásek pod velkými národními a kulturními událostmi neiraději lidství střední polohy. V tom jest protinožcem barokní doby, j~ tak znamenitě zná; barokní esteti~1 kové XVII. věku nedovedli si představiti tragičnosfa jinak než ve veřejných záležitostech, milostných a rodinných zmatcích, krvavých osudech šlechticů a králů. Aristokratické století našlo zvláštním paradoxem vykladaěe v básníku krajně demokratickém. Není zcela snadno přehlédnouti mnohohlavý dav, jehož holandsky přesné a životné postavy hemží se v kapitolách Temna. Zprvu se podobá, jakoby starodávné zemanstvo české na odlehlém venkově se svými selskými poddanými mělo nésti hlavní tíhu děje. Upro. střed vlažných a šedých interieurů dýšících pohodou stáři a chutnou vůní selanky rýsují se dva originály drobné venkovské šlechty, Karel Henrych Lhotský ze Ptení a slečna Polexina Lidmila Mladotovna ze Solo. pisk, a v mistrné exposici dozvídá se čtenář, jak vlny času a dějin doléhají i do klidného zátiší na Skalce u Dobrušky. Jen zběžně zmiňuje se široce rozpřádající vyprávěč o nových proudech společenských, o pronikání cizáckého honosného aristokratismu mezi české panstvo a rytířstvo, o tuhnutí poměru poddanského působením mladšího úřednictva patrimoniálního, dobrácké a staromódní zemanstvo na Skalce vzdoruje 13~