balo, že hodina smrti odbHaj přes to však nemohl úplně pominouti oněch myšlenkových prvků, v nichž tajily se možnosti národního obrození. Dotkl se jich pouze letmými zmínkami a ni jediného z nich nepromítl celistvou postavou názorně přiblíženou čtenáři. V neosobni dálce rýsuje se před námi hrabě Špork se svou zednářskou loží; pouhými tituly zůstávají názvy děl Baylových, Lockeových a Tolandových, jichž se hrozí ve své cele jesuita Mateřovský jako nového nebezpečí katolické věci v Čechách; nejistě tušíme jen, že mladý Jiří Březina si nekoupil nadarmo z knihovny deklamaoora Svobody spisy Balbínovy a Stránského Respublícu; v pochybnostech zůstavil nás spisovatel, zda selští vyznavači Beránkovi na českémseverovýchodě~ pokud neodešli za hranice, vedle tradic náboženských zachovávali také věrné povědomí národní - snad chtěl právě jen napověděti a nic více. šlo tu zřejmě jen o zásadu historické zaokrouhlenosti, nikoliv o problém básnické komposice. A prolo možno na tomto místě pronésti námitku s hlediska kritiky dějepisné, která se nedotýká Jiráska románopisce. Mezi myšlenkovými a veřejnými čIniteli národní obrody české, jež v Temnu jsou perspektivicky naznačeny, na dohro pominut zůstal jeden a dojista nikoliv nejméně důležitý~ vlastenecky státoprávní uvědomění čem .šlech~ stavovské. kbrá sice cizímjazykem a v západoevropské kulturní stilisaci vvznávala přece lásku k české půdě, k českému státnírilU irízéh1, li ceské minulosti. pOkud byla ná,bQžeusky nezávadná; na tuto hrdou baštu na· razily centralismus a germanlsacedoby bezprostředně následující, odtud vyšla vlastenecká reakce za osud" ného věku Josefova, zde našlo oporu jazykové, lite· rární i myšlenkové úsilí buditelů. Není nahodilé, že 9·