náší neznámý dotud vztah k přírodě a dříve nepo· chopitelné projemnění styku mužova s ženami. Alois Jirásek znal vždycky velmi důvěrně taje rokckového období a zvláště rokokového flirtu a milování, jimiž citová hladina jest pouze lehounce čeřena, a odkudž nadobro jest vyloučena každá velká vášeň - toť vlastní oblast jeho hravé, střídmé, nehluboké erotiky. V Temnu staví čtenáře teprve nad kolébku tohoto kulturního hnutí mezinárodního, které západoevropské vlny přeplavují na českou půdu, připravenou hmot· ným vzestupem šlechty i měšťanstva. Jedna bytost přináší do starosvětských zátiší a chlubných slavnost· ních výjevů v pražském patricijském světě Temna rokokové ovzduší s sebou jako osobní parfum: paní Antonie Monika Březinová rodem Vyšínová z Klaren· burku, jejíž sňatek s pražským sládkem a mě~ťanem Johanesem Březinou jsou jakési zásnuby rokokové gracie s důstojností baroka. V mladé, trcchu pobledlé maceše Jiříka Březiny dříme starší sestra Wertherova - v jejím melancholickém poměru k hudbě, v jej{ sentimentální lásce k přírodě, v jejím vnitřním osamocení uprostřed společnosti měšťanské jihne cosi jako první bolestný úsměv romantiky. A do jejích tichých dum na vinici před branou zaléhá jará fanfara lesního rohu junáckého Tomáše Machovce, hudba tak příznačná rokoku a později tak drahá romantikům. Kulturní dějepisec se spojil s básníkem, aby z hustých temnot protireformace a baroka vykouzlili tyto jasné výhledy, nad nimiž lehounce se houpá stříbřitá mlha kulturního jitra. Alois Jirásek mínil v Temnu sledovati duševní život českého národa v osmnáctém věku až po okamžik, kdy rozkladný proces dostoupil vrcholu, a kdy se podo-