tisídhlasé jásá Janu Nepomuckému vstříc; právě ozařuje polední slunce plesající metr?polí.j Ale P. Daniel jest zamyšlen i sklíčen: pro sprostný lid bylo útrpně určeno české kázání jen před chrámem; studenti provozovati budou v koleji pouze divadlo latinské a německé; také nápisy na dekoraci byly toliko latinské a německé, ani slova českého. »Kdo by to tak vykládal,« odbyl ho P. Mateřovský. »Hlavní je oslava českého sv. Jana a ty nápisy jsou fortelné, co na tom, v jaké jsou řeči, a je to především pro panstvo a pro cizince.« LAlezármutek, který se zmocní stařič,kého jesuity vlastence po těchto slovech, nemá trvání. P. Koniáš, jenž jest rozzářen výsledky svého životního díla, unese ctihodného důvěřivého kmeta svým nadšením nad tím, že Praha jest městem bezvýjimečné úcty k svatému Janu a k církví. V takové jednotě všech čechů vidí P. Daniel návrat zlatých časů Karlových a šeptá u vytržení: civitas devofissima! Jen čtenář nejpozornější nalezne v Temnu ještě jeden mot~ kulturní, jehož však Alois Jirásek nevložil ani donovoi1i am do volních aktů jednajících postav, nýbrž kterým podbarvil některé výjevy osvětlující dobovou psychologií. Míním utajený a delikátní proces pozvolného vznikání kultury rokokové z baroka. Jako vzdušný motýlek lehkého půvabu ženského vzlétá nový vkus a nové cítění z těžké kukle honosného a pathetického životního slohu; kouzlo hudby, hned taneční, hned zádumčivé provází ten povzlet, který při-