rikovi svého práva básník? Vůči náboženským problémům ustupují v Temnu do pozadí zřejmě ostatní ideové zřetele. Z hloubky a tetelivě zaznívá struna vlastenecká, na niž Alois Jirásek hrává zpravidla smyčcem velmi rozhodným, ale újma, kteroU! si uložil tentokráte v obavě před starou patetičností, nezbavila podání, jeho mocných účinů. S českým duchem a cítěním hyne počátkem XVIII. věku i český jazyk: venkované, kterým jadrné bratrské slovo bible a kancionálu bylo ne'jen prostředkem dorozumívacím, ale přímo duchovním chlebem, uchl!: z~jLgQJ;Il_S_Il:Prus, a1Jy s~ v druhé, třetí generaci od!!~rodnili. (Vláda uvádí do úřadů němčinu a nachází v pražském měšťanstvu horlivé nohsledyr rok za rokem mizí zásoba českých knih, povědomí jazykové správnosti, smysl pro souvislost s národními dějinami. Velmi jemně a duchaplně vypracoval v této spojitosti Alois Jirásek motiv jeden, kterak v Tovaryšstvu Ježíšově zvolna vymírá vrstva národně i jazykově uvědomělých vyznavačů svatého Václava, jsouc nahražována církevními světoobČany lhostejnými k rodné zemi a k jejím dějinám; kterak v řádu a v koleji vytlačuje českou řeč vždy více církevní latina a panská němčina; kterak jazyk svatého Václava a 'S'vatého Vojtěcha klesá zvolna na sprostou mluvu opovržené luzy.~ě~~~I!!Lt~ vše Ilez~l'0rnenutelně jednou episodou v triumfu svatojanském, kterým román vrcholí a takřka končí. Bělovlasý P. Daniel, jenž v knize představuje balbínovské a šteyerovské vlastenectví jesuitů, stojí po slavných bohoslužbách na ostrohu před hradem nad ulicí Ostruhovou; tři proslulí misionáři, oba bratří Mateřovští a P. Koniáš jsou mu společníky Zálibně vzhlížejí se jesuité v panorama tě města, jež