k Helence stojí v cestě také rozdíl stavovský; poddaná dívka nemůže býti zasnoubena s příslušníkem měšťanské šlechty. Nic nedotvrzuje pádněji, že Jirásek vyhýbá se úzkostlivě pravé tragice a že s'e na život divá zjednodušujícími skly krajního dualismu, než právě tato podstatná ;složka románu. Oba sentimentální milenci, Jiřík Březina a Helenka Machovcová, kteří znají z lásky jako většina milenců u Jiráska pouze prvopočátečné tóniny něžných sympatií a citové touhy: nedovedou si vytvořiti životních podmínek, které by rušily onu osudnou rozluku; neumějí z plnosti vnitřní síly vybudovati pro své spasení světa, kde dobro a zlo, povinnost a právo, blaženost zemská a zatracení duše by byly položeny jinak než v dogmatických zásadách jejich církevních vychovatelů. Jsou vším spíše než hrdiny plnými mravního sebeurčení, kteří by pra· covali o svém osudU!. Ani stopy toho, že by uprostřed tolika velkých vášní náboženských a mučednických mohl uzráti erotický vztah muže a ženy také v grande passion ... Jako trpnými loutkami z poddajné hmoty vládnou polodětinskými milenci černí fanatikové obou táboru: Jiřík Březina dá se obléci do přísné kleriky zádumčivého, ale poslušného alumna, a, Helenka Machovcová jako reptající, leč konec konců povolná dcera, nechá se unésti mezi bratrské emigranty za hranice. Nesmiřen i nadále zeje základní protiklad. Básník nedal za pravdu prostému člověčenství, nýbrž kon- . fesijnímu radikalismu, třebaže jeho tklivý povzdech prozrazuje, že tušil, kde jest pravda lidská. Tragický náběh skončil takto v písku. Zdá se nesporno, že při tomto řešení jest historik v plném právu; leč nedůvěřivě našeptává nám hlas srdce, a s ním hlas intuice kritické: proč, pro bůh, nehájil úporněji proti histo-